DomůElektromobilitaBezpečnostRenault: elektromobily musí být slyšet z důvodu bezpečnosti

Renault: elektromobily musí být slyšet z důvodu bezpečnosti

Přidat zvuk do elektromobilu, který je ze své podstaty tichý, se může jevit jako paradoxní, ale bezpečnost to vyžaduje. Bez vnějšího zvukového upozornění by chodci neslyšeli elektromobily v malé rychlosti přijíždět a ostatně i samotní řidiči chtějí, aby je bylo za všech okolností, a hlavně ve městě, slyšet. Proto je upozornění, které dostalo jméno VSP (Vehicle Sound Pedestrian – zvukové upozornění pro chodce) pro elektromobily povinné.

Vehicle Sound Pedestrian – zvuk, který má varovat

Renault se stal průkopníkem ve vývoji specifického VSP již od prvních konceptů elektromobilů a v roce 2012 přišel se sériovou verzí ZOE, jejíž zvukové upozornění mělo znamenat „jsem elektromobil, jsem avantgardní, jsem Renault“. Ale je potřeba zvuk, který by byl spojen s Renaultem, jeho hodnotami zaměřenými na pohodu a který by se dal použít později v dalších modelech elektromobilů od Renaultu. „Záměrem bylo pochopitelně varovat chodce, aniž by dostali strach! A současně pozitivně spojit toto upozornění s elektromobilem
a značkou Renault.“, upřesňuje vedoucí audio strategie ve Skupině Renault Laurent Worms.

Vývoj Vehicle Sound Pedestrian

Dnes připravuje Renault novou generaci modelů elektromobilů, které vzejdou z přehlídkových vozidel Mégane eVision a R5 Prototype. Je potřeba pokračovat a vytvořit pro ně zvuk budoucnosti. Zvuk, který se vyvíjí, obdobně jako první zvuky ve zvukově izolovaných studiích a laboratořích Ircam v Paříži ve spolupráci s výzkumnou skupinou Zvukové vnímání
a design (PDS). Pro zvuky budoucích modelů elektromobilů Renaultu bylo potřeba zachovat historickou souvislost a současně provést určité změny. Ircam disponuje know-how v oblasti akustického a hudebního výzkumu a pod záštitou Nicolase Misdariise (ředitele pro výzkum
a vedoucího skupiny PDS) a zvukového designéra Andrey Cera, který spolupracuje s PDS již řadu let, mohla práce začít.
Hlavní je dodržet základní pravidla harmonie. Například durový nebo libozvučný akord vytvoří pocit uvolnění nebo radosti a naopak nelibozvuk vyvolá okamžitě napětí. Velmi zajímavé spojení pro zvuk, jakým je Vehicle Sound Pedestrian. Zvukový designér pracuje s těmito zvukovými materiály tak, že je harmonicky mixuje. Následně se tyto zvuky uzpůsobí pohybům vozidla a přispěje se tak k vytvoření živého, jedinečného a dynamického zvuku, který je součástí identity vozidla.

„Ta práce navazuje na dlouhou historii spolupráce, využívá zpětné vazby týkající se zkušeností a využívání po dobu více než deseti let, což umožňuje definovat a upevňovat důležité pojmy jako je nerušení. Cílem je uspokojovat základní potřeby v oblasti akustické ekologie: udělat to tak, aby zvuky uvnitř vozidla rušily co nejméně s cílem zvýšit ohleduplnost a pohodlí.“

říká Nicolas Misdariis
- Advertisement -

Zdroj informací: tisková zpráva

Další články